Wanneer de distributieriem vervangen
Wanneer de distributieriem vervangen moet worden, behoort tot de meest besproken onderwerpen bij aankoop of onderhoud van de auto
De distributieriem is een zeer belangrijk onderdeel in de verbrandingsmotor en moet je met een regelmaat laten controleren of vervangen. Er is wel eens onduidelijkheid wanneer de distributieriem vervangen moet worden. Dat komt voornamelijk omdat dit afhankelijk is van de voorgeschreven richtlijn van verschillende autofabrikanten. Voorheen moest een distributieriem meestal vervangen worden tussen 60.000 en 100.000 gereden kilometers of tussen 5 en 7 jaar ouderdom, wanneer er weinig met de auto gereden werd. Soms is dat nog steeds zo, maar bij veel nieuwere auto’s ligt de voorgeschreven vervanging inmiddels bij hogere kilometerstanden. TIP: Informeer daarom altijd bij je garage wanneer de distributiesnaar vervangen moet worden en ga niet af op algemene informatie die je online kan vinden.
Wat is een distributieriem?
De distributieriem of distributiesnaar is eigenlijk het hart van de motor. Overigens niet te verwarren met de Multiriem of V-snaar. Deze “riemen” drijven andere onderdelen aan zoals bijvoorbeeld de dynamo, stuurbekrachtigingspomp of aircopomp. Simpel gezegd zorgt de distributieriem ervoor dat de onderste as in de motor (krukas) en de bovenste as (nokkenas) gelijktijdig aangedreven worden waardoor de motor ‘op tijd’ draait en de bewegende onderdelen in de motor niet met elkaar botsen. Wanneer de distributieriem niet op tijd vervangen wordt en versleten raakt kan deze breken met ernstige inwendige motorschade en hoge kosten tot gevolg! Als je de vervanging uitstelt kan dit dus vele malen duurder uitvallen dan het tijdig vervangen van de distributieriem! Meer informatie over de distributieriem? Klik hier
Distributieriem of Distributieketting?
Er zijn tegenwoordig veel autofabrikanten die de motor fabriceren met een distributieketting in plaats van een distributieriem. Het verschil is dat een ketting (metaal) een langere levensduur zou moeten hebben dan een distributieriem (rubber). Dat neemt niet weg dat ook een distributieketting wel eens vervangen moet worden wanneer deze bijvoorbeeld opgerekt is. Het verschil is dat de fabrikanten geen voorgeschreven richtlijn hebben wanneer een distributieketting vervangen moet worden in tegenstelling tot de distributieriem waarbij dit wel vooraf bekend is. Je garage weet precies wat voor jouw auto nodig is, dus laat je zeker hierover informeren. Zo is er altijd een Vakgarage dichtbij en snel bereikbaar voor meer informatie.
Bij wie vervangen en wat kost het?
Sommige mensen zijn best handig en kijken online een video hoe ze een distributiesnaar moeten vervangen. Doe dit absoluut niet wanneer je geen of weinig ervaring hebt met sleutelen! Het vervangen van de distributiesnaar staat meestal ook niet op zichzelf. Vaak worden ook andere onderdelen zoals de waterpomp vervangen, zeker als de waterpomp wordt aangedreven door de distributiesnaar. Laat dit dus over aan een specialist met ervaring. Het is natuurlijk wel je eigen keuze waar je een distributiesnaar laat vervangen. Dit kan bijvoorbeeld bij de de dealer van jouw automerk of bij een BOVAG aangesloten autobedrijf zoals Vakgarage Auto Nol. De grootste kostenpost bij het vervangen van de distributiesnaar zijn namelijk de arbeidsuren. Het uurtarief ligt bij een Vakgarage beduidend lager dan bij de meeste dealerbedrijven. Dit scheelt dus behoorlijk in je portemonnee! Vraag dus gerust vooraf naar de kosten.