Impact van rekeningrijden vanaf 2030 | Auto Nol

De mogelijke impact van rekeningrijden

De huidige motorrijtuigenbelasting die we vandaag de dag kennen en ieder jaar (vaak per kwartaal) betalen, zal in 2030 verdwijnen. In plaats daarvan komt er een kilometerheffing, wat inhoudt dat een weggebruiker per jaar een bedrag betaald voor het aantal gereden kilometers.

Bezit tegenover gebruik

Tot aan 2030 betalen we dus nog steeds de reguliere motorrijtuigenbelasting, ofwel wegenbelasting. Iedereen, in het bezit van een motorrijtuig, betaald per jaar een bepaald bedrag. Dit bedrag hangt af van het gewicht van het voertuig, de brandstof die deze gebruikt, hoe ‘vervuilend’ het voertuig is en in welke provincie de eigenaar woonachtig is. In 2030 zal dit systeem komen te vervallen en plaats maken voor het rekeningrijden. Hier betaalt de eigenaar van een voertuig voor de hoeveelheid kilometers die er met het voertuig gereden worden. Hoe meer kilometer ermee wordt gereden, des te meer u betaald.

De kosten van rekeningrijden

Hoeveel dit precies per kilometer zal kosten is nog niet helemaal duidelijk. Het rekeningrijden zou net zoveel op moeten brengen als het huidige belastingsysteem. In 2021 kwam er ongeveer 4 miljard euro binnen middels de wegenbelasting en is er gezamenlijk 103,4 miljard kilometer gereden. Een simpele rekensom verteld ons dan dat dit zou moeten uitkomen op een kleine 4 cent per kilometer. Per jaar komt dit neer op om en nabij €410,-, aangezien een gemiddelde personenauto in Nederland 10.600 kilometer per jaar rijdt. Degene die dus meer rijden dan gemiddeld, laten we zeggen 30.000 kilometer per jaar, zal bijvoorbeeld €1.160,- moeten gaan betalen. Dat is een enorm verschil!

Eerlijk rijden

Het idee achter dit systeem is dat rekeningrijden moet gaan zorgen voor meer eerlijkheid. Rijd u minder, dan betaalt u minder. Dit klinkt logisch, maar het maakt hierbij niet meer uit wat voor voertuig u rijdt. Een benzine-, diesel-, of elektrisch voertuig stoten wel degelijk een andere hoeveelheid vervuilende gassen uit. Er wordt hiervoor dus geen onderscheid meer gemaakt. Een eigenaar van een elektrisch voertuig, die nu regelmatig zelfs helemaal geen wegenbelasting betalen, zal evenveel betalen als een benzinevoertuig. Toch wordt nog wel verwacht dat hier nog een aanpassing op zal volgen, zodat de eigenaren van voertuigen met brandstofmotoren weer meer kwijt zullen zijn dan de eigenaren van emissievrije voertuigen.

Occasions bij Autobedrijf Auto Nol

Het duurt nog even voor deze regels in werking zullen gaan en zodoende moeten we het voorlopig (voor sommigen zelfs gelukkig) nog even doen met het bekende belastingstelsel. Wilt u graag wisselen van occasion omdat u teveel of te weinig kilometers rijdt met uw huidige auto? Kijk dan gerust eens rond in ons aanbod met occasions of kom gezellig eens een kijkje nemen in onze showroom. Ook kunt u uiteraard contact met ons opnemen wanneer u bijvoorbeeld op zoek bent naar een specifieke occasion.